Do zadań punktu pierwszego kontaktu należy:
- przyjmowanie osób zgłaszających się po pomoc do Ośrodka oraz wstępne rozpoznawanie problemów i potrzeb tych osób;
- udzielanie osobom i rodzinom informacji w sprawach pomocy społecznej, organizacji pracy ośrodka pomocy społecznej, na temat ich możliwości i uprawnień, a także o instytucjach właściwych do załatwiania poszczególnych spraw;
- przyjmowanie i gromadzenie dokumentacji niezbędnej do przyznawania różnego rodzaju świadczeń;
- gromadzenie materiału dowodowego potwierdzającego sytuację materialno-bytową oraz życiową osób lub rodzin;
- kierowanie zgłaszających się osób do właściwego Działu / Zespołu / Stanowiska po przeprowadzeniu wstępnej rozmowy;
- kierowanie zgłaszających się osób do innych jednostek lub instytucji właściwych do załatwienia określonej sprawy;
- przeprowadzanie wywiadów środowiskowych – alimentacyjnych;
- przyjmowanie wniosków i prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie przyznawania dodatków mieszkaniowych i energetycznych;
- przyjmowanie wniosków i prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie stypendiów szkolnych i zasiłków szkolnych;
- współpraca i współdziałanie z innymi specjalistami (w tym umawianie na spotkania) w celu przeciwdziałania trudnościom w prawidłowym funkcjonowaniu osób i rodzin, w szczególności ograniczanie i łagodzenie skutków ubóstwa;
- przyjmowanie i wydawanie zaświadczeń uprawnionym do ich otrzymania osobom oraz prowadzenie rejestru wydanych zaświadczeń.
Źródło obrazu okładkowego: Depositphotos