STYPENDIUM SZKOLNE
rok szkolny 2024/2025
Wnioski o pomoc w formie stypendium szkolnego na rok szkolny 2024/2025 składamy od dnia 1 września 2024r. do 15 września 2024 r. W szczególnie uzasadnionych przypadkach, wniosek o przyznanie stypendium szkolnego może być złożony po upływie tego terminu.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm.)
Stypendium szkolne może otrzymać uczeń/słuchacz znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie, w szczególności gdy w rodzinie tej występuje: bezrobocie, niepełnosprawność, ciężka lub długotrwała choroba, wielodzietność, brak umiejętności wypełniania funkcji opiekuńczo – wychowawczych, alkoholizm lub narkomania, a także gdy rodzina jest niepełna lub wystąpiło zdarzenie losowe.
Stypendium szkolne przysługuje:
- uczniom szkół publicznych i niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych oraz słuchaczom publicznych kolegiów nauczycielskich, nauczycielskich kolegiów języków obcych i kolegiów pracowników służb społecznych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia;
- wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków umożliwiających dzieciom i młodzieży upośledzonym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki;
- uczniom szkół niepublicznych nie posiadających uprawnień szkół publicznych dla młodzieży i dla dorosłych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki;
- słuchaczom niepublicznych kolegiów nauczycielskich i nauczycielskich kolegiów języków obcych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia.
Miesięczny dochód uprawniający do ubiegania się o przyznanie stypendium szkolnego nie może być większy niż 600,00 zł netto na osobę w rodzinie ucznia. Wnioskodawcy zobowiązani są przedstawić informacje o wszystkich DOCHODACH uzyskanych w miesiącu poprzedzającym termin złożenia wniosku.
Świadczenie przyznawane jest na wniosek:
– rodziców (prawnych opiekunów)
– pełnoletniego ucznia,
– dyrektora szkoły lub kolegium.
Stypendia będą wypłacane jako zwrot poniesionych wydatków na podstawie dokumentów potwierdzających ich poniesienie.
Dokumenty potwierdzające poniesione wydatki na cele edukacyjne to rachunki imienne, faktury imienne i inne imienne dowody wpłaty, związane z wydatkami (np. zakup podręczników, przyborów szkolnych, stroju gimnastycznego, pokrycia kosztów dojazdu, innych pomocy naukowych np. komputer, biurko itp.) wystawione w okresie, na który została przyznana pomoc materialna i potwierdzających celowość wydatków. Rachunki będą refundowane do wysokości kwoty przyznanego stypendium.
Powyższe dokumenty powinny zawierać:
- nazwę wystawcy;
- datę wystawienia/sprzedaży (data wystawienia dokumentu powinna zawierać się w okresie podanym w decyzji przyznającej stypendium szkolne;
- numer dokumentu;
- imię i nazwisko ucznia pełnoletniego, w przypadku ucznia niepełnoletniego imię i nazwisko rodzica ucznia lub opiekuna prawnego;
- pełną nazwę przedmiotu podlegającego refundacji.
Wydatki związane ze zbiorowymi wyjazdami na wycieczkę szkolną, z wyjściami do kina, teatru, filharmonii itp. można udokumentować na podstawie kopii zbiorczych faktur z określeniem kosztu jaki poniósł uczeń potwierdzonego przez szkołę lub pisemnego oświadczenia wystawionego przez szkołę z określeniem kosztu poniesionego przez ucznia.
Uwaga! Stypendia szkolne nie będą wypłacane na podstawie paragonów !
Dokumenty potwierdzające poniesione wydatki należy dostarczyć do dnia:
- 05-12-2024r. (I transza)
- 05-06-2025r. (II transza)
Stypendium szkolne może być udzielane w formie:
- Całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkole w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą m.in. takich jak:
- zajęcia z języka obcego,
- zajęcia plastyczne, muzyczne, komputerowe,
- zajęcia sportowe,
- inne zajęcia edukacyjne realizowane poza szkołą.
- Częściowego lub całkowitego pokrycia kosztów udziału w zorganizowanych przez szkołę lub kolegium wycieczkach szkolnych lub innych wyjazdach związanych z procesem edukacyjnym.
- Całkowitej lub częściowej refundacji kosztów związanych z pobieraniem nauki, a mianowicie na:
- zakup podręczników (tj.: podręczniki, lektury, kompendium, słowniki, atlasy, encyklopedie, tablice matematyczne, chemiczne), map, globusa oraz innych publikacji o charakterze edukacyjnym na różnych nośnikach, np. edukacyjne programy komputerowe - jeśli są to wydatki związane z zajęciami szkolnymi obligatoryjnie wymaganymi przez szkołę,
- pomoce i przybory szkolne tj.: kalkulator, piórnik, przybory geometryczne, zeszyty, bloki rysunkowe, brystole, gumki, temperówki, taśma klejąca, klej, korektor, długopisy, ołówki, kredki, rapidografy, cyrkle, pisaki, farby i inne przybory związane z zajęciami szkolnymi,
- tornister lub plecak szkolny, torba szkolna,
- zestaw komputerowy (komputer, drukarka, płyty CD, dyskietki, oprogramowanie, tusze, tonery, głośniki komputerowe),
- biurko, krzesło, lampa na biurko,
- opłata za Internet (od wrześnie do czerwca ),
- strój sportowy wymagany w procesie edukacji, tj.: odzież sportowa:
- spodenki sportowe – maks. 1 szt. w semestrze,
- koszulki sportowe – maks. 2 szt. w semestrze,
- getry – maks. 1 szt. w semestrze,
- skarpetki/podkolanówki na zajęcia w-f – maks. 2 pary w semestrze,
- dres –maks. 1 komplet w semestrze – czyli spodnie dresowe i bluza,
- kąpielówki lub kostium pływacki, czepek – maks. 1 szt. na semestr,
- obuwie sportowe maks. 1 para na semestr (tenisówki, halówki, trampki lub adidasy),
- obuwie zmienne maksymalnie 1 para na semestr.
- klapki na basen – maks. 1 para.
- Strój galowy wymagany przez szkołę (biała bluzka/koszula plus spodnie wizytowe/spódniczka wizytowa) maks. 1 komplet w semestrze;
- okulary korekcyjne,
- inne artykuły niezbędne do nauki w poszczególnych rodzajach i typach szkół tj.: przybory plastyczne – m.in.: farby, płótna, blejtramy, pędzle; instrumenty muzyczne, ubiór ochronny (fartuchy) oraz inne związane ze specyfiką szkoły; itp.
- Całkowitej lub częściowej refundacji kosztów związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania (dla uczniów szkół ponadpodstawowych i słuchaczy kolegiów), tj. na:
- dojazd do i ze szkoły poza miejscem zamieszkania środkami komunikacji zbiorowej,
- zakwaterowanie w internacie, bursie lub stancji,
- wyżywienie.
W załączeniu wniosek.
ZASIŁEK SZKOLNY
Podstawa prawna:
1.Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 750 ze zm)
- Zasiłek szkolny może być przyznany w formie świadczenia pieniężnego na pokrycie wydatków związanych z procesem edukacyjnym lub w formie pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym.
- Zasiłek szkolny realizowany jest poprzez zwrot poniesionych na cele edukacyjne wydatków, po ich udokumentowaniu.
- Wysokość zasiłku szkolnego nie może przekroczyć jednorazowo kwoty stanowiącej pięciokrotność kwoty, o której mowa w art. 6 ust. 2 pkt. 2 Ustawy o świadczeniach rodzinnych. Wysokość zasiłku szkolnego ustala się w każdej sprawie indywidualnie kierując się rodzajem i skutkiem zdarzenia.
- Do wniosku o zasiłek szkolny należy dołączyć dokumenty potwierdzające wystąpienie zdarzenia będącego podstawą wnioskowania o zasiłek szkolny.
- Do wniosku nie należy załączać zaświadczeń o wysokości dochodów.
Zasiłek szkolny to forma pomocy materialnej o charakterze socjalnym. Przysługuje uczniom, którzy znajdują się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej z powodu zdarzenia losowego, np.:
- Śmierci rodzica lub prawnego opiekuna.
- Klęski żywiołowej.
- Wydatków związanych z długotrwałą chorobą (ucznia, czy w rodzinie).
- Innych, szczególnych okoliczności.
Do ubiegania się o zasiłek szkolny uprawnieni są wszyscy uczniowie,
którzy spełniają łącznie następujące kryteria:
- Mają miejsce zamieszkania na terenie Gminy Siechnice.
- W rodzinie zaistniało w/w zdarzenie.
O zasiłek szkolny można ubiegać się w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia uzasadniającego przyznanie tego zasiłku.
W zależności od zdarzenia do wniosku należy dołączyć:
- W przypadku śmierci rodzica- akt zgonu.
- W przypadku pożaru- zaświadczenie ze straży pożarnej (wskazujące na datę wystąpienia pożaru oraz wartość mienia).
- Inne dokumenty potwierdzające wystąpienie zdarzenia losowego.
Wnioski można składać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Siechnicach z siedzibą w Świętej Katarzynie ul. Żernicka 17, I piętro.
W załączeniu wniosek.
Obraz autorstwa freepik